close
تبلیغات در اینترنت
اردوي راهيان نور دانشگاه معرفت ساز ايثارگر|صفحه نخست

پشتیبانی


به ايثارگر خوش امديد
اين وبسايت ازمايشي قرار گرفته است و در حال حاضر در حال اماده سازي مي باشد.از اين که ما را به خاطر اين کم کاري تحمل ميکنيد.بينهايت از شما سپاس گزاريم.

مدير سايت

معرفي و اخبار سايت
تبليغات

اردوي راهيان نور دانشگاه معرفت ساز

 

  رهبر معظم انقلاب اسلامی چندی پیش در دیدار اعضای ستاد بزرگداشت شهدای هنرمند، دانشجو و امور تربیتی به اهمیت زنده نگاه داشتن یاد شهدا و لزوم توجه به فرهنگ ایثار و شهادت پرداختند و فرمودند: «من عقیده راسخ دارم بر اینکه یکی از نیازهای اساسی کشور، زنده نگه داشتن نام شهدا است؛ بزرگداشت شهدا برای آینده این کشور، حیاتی و ضروری است. فرهنگ شهادت یعنی فرهنگ تلاش کردن با سرمایه گذاری از خود برای اهداف بلندمدت مشترک بین همه مردم؛ که البته در مورد ما آن اهداف، مخصوص ملت ایران هم نیست، برای دنیای اسلام بلکه برای جهان بشریت است. این فرهنگ در جامعه ای اگر جا افتاد، درست نقطه مقابل فرهنگ فردگرایی غربی امروز [است]که همه چیز را برای خود و با محاسبه شخصی می سنجند؛ برای همه چیز یک قیمت اسکناسی و پولی قائلند و آن، به دست آوردن آن پول است؛ این درست نقطه مقابل آن فرهنگ است؛ یعنی «وَیؤثِرونَ عَلی اَنفُسِهِم»؛ اینها کسانی هستند که ایثار می کنند؛ فرهنگ ایثار، فرهنگ گذشت، فرهنگ مایه گذاشتن از خود برای سرنوشت جامعه و برای سرنوشت مردم. این فرهنگ اگر عمومی شد، این کشور و هر جامعه ای که این فرهنگ را داشته باشد، هرگز متوقف نخواهد شد؛ به عقب بر نخواهد گشت و پیش خواهد رفت.»

 

دفاع مقدس قله اي رفيع و افتخار آميز در تاريخ ايران است و سفر راهيان نور تداوم دفاع مقدس است.  تبيين دستاوردهاي دفاع مقدس براي نسل‌هاي سوم و چهارم انقلاب از جمله اهداف مهم سفر معنوي راهيان نور است.اين روزها، با نزديک شدن به ايام پاياني سال و تب و تاب تعطيلات نوروزي، آژانس هاي مسافرتي، دفاتر هواپيمايي و موسسات توريستي هرکدام متناسب با ميزان درآمد و ذائقه مشتريان، نسخه اي را براي تعطيلات تجويز مي کنند.از تورهاي داخلي سواحل شمال و کويرگردي گرفته تا تورهاي خارجي اروپا و سرزمين ماسه‌هاي طلايي.

پذيرفتني است که در مصاف با  تبليغات رسانه هايي که تلاش در معرفي و ارائه بسته‌هاي مسافرتي، خدمات تفريحي متنوع و متجمل گرايانه براي اقشار جامعه را دارند، توجه به اصل معنويت کمرنگ‌تر ديده مي شود.ولي همان طور که از جمله بر مي آيد، اين فقط ظاهر مسئله است روح تشنه معرفت و حقيقت جوي جوان اين عصر، در استسقاي معنويت و اخلاق به سر مي برد که در اين ميان، مواجهه ايشان با مناظر محورهاي عملياتي کاروانهاي راهيان نور و استماع  ايثارگري‌ها و رشادتهاي رزمندگان، (با استناد به خاطرات منقول راويان نور) به کرات، تحول در ساختار فکري و روحيه اعتقادي ايشان مشاهده شده است.   

    https://rasekhoon.net/userfiles/vizhe/new/sar.jpg

جواناني که اين قطعه از خاک خدا را براي سياحت معنا خود انتخاب مي کنند، جواني و شور و شر آن را مي‌شناسند، از تفريحات برگرفته از سرخوشي ساير همنوعانشان در شهر، از بانجي جامپينگ و پاراگلايدر گرفته تا جت اسکي و کاياک‌سواري  هم بدشان نمي آيد، اما فارغ از هياهوي جذابيت هاي تورهاي درشت تبليغ سواحل مديترانه و جزاير قناري در نشريات، اصلاً نه، همين کيش و قشم و مناطق آزاد،  «راهي نور» شده‌اندبايد پذيرفت، رنگ و لعاب اين تبليغات، چشم‌ها و اذهان را درگير خود کرده است اما اين نکته واضح و مبرهن است که کاروان هاي راهيان نور، اين دانشگاه‌هاي معرفت ساز بي‌رقيب، همه ساله با استقبالي بي‌نظير، پذيراي نسل هاي سوم و چهارم انقلاب هستند.

اين کاروان‌ها، نه ويزاي شينگن مي خواهد، نه جواز و ويزا و نه موافقت سفارتخانه. ليدر تور هم دارد، که اينجا به «راوي» معروف شده و اتفاقاً از زخم خورده هاي همين آب و خاک است .همچنين، بسيارند دلباختگاني که قباي خدمت تن کرده و با خدمت رساني به زائران بدنبال کسب فيض گمنامي مي باشنداين مسير کماکان در اسفند و فروردين، چشم به راه و پذيراي زائران و البته آقازاده هاست  ! اما آقازاده‌هايي که حسرت يک هم آغوشي با پدر شهيدشان را با خاک هاي رملي جنوب نجوا مي کنند .

جذابيت راهيان نور را زماني درک خواهي کرد، که با کاروان نوجوانان مقطع راهنمايي و دبيرستاني، مناطق جنگي را مرور کني و با کوچکترين روايت، شاهد اشک هاي بي اختيارشان باشي.پادگان دوکوهه، پشت ساختمان هاي گردان‌ها، شاهد نمازهاي شبانه و نجواهاي عاشقانه باشي و با غروب طلائيه، مسير حسرت شان تا افق را دنبال کني.آخر نوجوان 13 ساله را چه به اينجا ؟ اين روزها هم قد و قواره‌هاي او، خوراک تغذيه شبکه‌هاي اجتماعي شده‌اند، سبک زندگي غربي، خداحافظي با اخلاق و حيا! علت حضورش در راهيان را که مي‌پرسي، در مي‌گويد:نمي دانم در اين جبهه جنگ نرم، دنيازده خواهم بود، يا شهيد مي شوم !

http://www.askdin.com/gallery/images/514/1_5610596-b.jpg

اين پرسش به الحان مختلف، تاکنون اذهان عموم فعالان عرصه فرهنگ مقاومت و پايداري را به خود معطوف ساخته است که، نقطه اتصال  نسل سوم انقلاب با آرمانهاي اسطوره هاي فرهنگ دفاع مقدس چيست يا در مقاطع مختلف تاريخي چه مي تواند باشد؟ فارغ از استدلال هاي عقلي و منطقي که براي دفاع از خاک و ناموس وجود دارد، بنظر مي رسد تبيين اين فرهنگ نيازمند  ميانبر و به تعبيري تيرخلاص باشد که با ادبيات گفتاري و شنيداري قابل درک و لمس نیست.

تعابيري مانند: تخريب‌چي، معبر بازکن، داوطلب ميدان مين و امثالهم، صرف يک تعريف رايج در کتب درسي، براي اين نسل بازگو شده. که يکي از رسالت‌هاي معنوي سفر زيارتي راهيان نور عبور دادن زائرين از محورهاي عملياتي، تشريح اهداف دشمن، امکانات و تجهيزات پيشرفته نظامي‌اش، همچنين مظلوميت فرزندان اين خاک در تنگه‌ها، هورها، کانال‌ها و دشت هاي بي سرپناه است که وجب به وجب آنها آغشته به پوست و گوشت و خون جواناني است که تربيت يافته مکتب عرفان ولي فقيه زمان خود، حضرت امام خميني(ره) بودند .قطعاً، يکي از بهترين طرق انتقال معاني عالي فرهنگ جهاد و شهادت، ادراک از طريق حواس مي‌باشد، گاهي نياز هست براي درک خاطره تلخ يک عمليات شبانه، کنار اروند بايستي و صحنه غرق شدن مظلومانه غواص مجروح را از زبان همرزمش بشنوي و با اشک هاي او همنوا شوي .

يادآوري اين نکته شايد پاسخگوي برخي شبهات باشد که، در ميان طيف هاي بي تفاوت به نظام هم، تهييج حس غرور و غيرت، حداقل اثر وضعي همراهي با اين کاروان‌ها بشمار مي آيد.هنوز هم مادري، پاي اتوبوس راهيان نور، غرق بوسه مي کند، نوجواني را که برخلاف مادر سي سال پيش، اطمينان به بازگشتش دارد ،هنوز هم قرآن و اسپند چاشني بدرقه است و  يک کوله بار، به همراه جيره يک وعده نان و پنير و خرما که مادر، به عشق فرزندش پيچيده است، و نوجوان سفر اولي، چنان محکم خود را به صندلي‌ها مي‌فشارد، مبادا مادر پشيمان شود از امضاي پاي رضايتنامه.

در همين اتوبوس اما، روايت‌گري، خود را در آئينه چشمان اين راهيان، همان نوجوان گريزپا مي‌بيند که با دست بردن در شناسنامه‌اش مي‌خواست خود را زودتر از همرزمان به خدا برساند انتقال مباني فرهنگ و همسو سازي نسلها در اين بين نيز اقدامي جهادي بشمار مي آيد، از خاطرم گذشت اقدام خاطره انگيز و بديع قاضي شعبه ششم دادگاه عمومي بوشهر (حسين خاتمي)، که در حکمي جالب، به جاي حبس و شلاق، حکم بازديد از مناطق جنگي را بدليل اثر رواني و تربيتي صادر کرده بود که دست برقضا تقديرش در سفر عتبات عاليات وي را در انفجار تروريستي بمب در کاظمين، به ياران شهيدش متصل کرد .

در هر حال از رفته‌ها،دانش‌آموز و طلبه و دانشجو تا بازاري و کارمند که بپرسي، اذعان خواهند داشت: جاذبه‌هاي شوق برانگيز صبحگاه دوکوهه، غروب شلمچه، شقايق‌هاي خونين فکه و شيدايي نيزارهاي مجنون، هيچکدام را به روزمرگي، تشويش و اضطراب روزهاي شهر نخواهند داد و همين خاطرات شيفتگي، رفته‌ها را وامي دارد به گاهشماري اين ايام و سرودن دلواژه هايي چنين: باز آمــــدم و در برابر عظمت ِ روح ِ بلندتـــان، تمام قــد ايستادم ،دست بر سينه، سر فرود مي‌آورم و سلام مي دهم به ارواح ِ پاکتان ، السـلام عليک يا انصار ابی‌عبدالله...

اينجا، زمانی اينقدر ساکت و خاموش نبـــودپس کجا هستيد‌ای ميزبانان؟!اينجا هميشه اين‌قدر ساکت و بی‌صداست ؟!برخيزيد و به استقبال ِ ما آييـــد ،بياييد ببينيد، من بر ســـر  آن عهدی که با شما بسته ام، همچنان، مــانده ام ...باز آمدم ... با همــان لباسهايم ،هنوز تحويل ِتدارکات نداده‌ام اين لباسهای خاکی‌ام را. .آن روز که پا به پای شمـا مي جنگيـدم، باور نداشتم روزی قرار است روايت کنـم رفتنتـان‌را...آی شهـــدا ! به داد ِ ما برسيد. . .اين روزها، نمـــی دانم چـــرا دلم  بيشتـــر شور مي‌زند ... !!!قرار نبود در کوچه پس کوچه‌های آلوده ی شهر، رها شوم، قرار اين نبود که دنيازده شوم ...چقدر سرگرم ِ کودک ِ درون ِ خويش شده ام و غافل ماندم از شناسنامه هايي که، با دست بردن به تاريخ ِ تولدشان، آنها را به خـــــدا رساند.اللهم ارزقنا شهادة فی سبيلک.

http://badriyoon.com/wp-content/uploads/2015/02/IMG032336121.jpg

حرف آخر:

تعبیر زیبای امام راحل عظیم الشأن که «ملتی که شهادت دارد، اسارت ندارد» خود به خوبی بازگوکننده این حقیقت است که شهادت طلبی و شجاعت مثال زدنی ملت ایران، سد بزرگ روانی در مقابل هرگونه تهدید خارجی ایجاد کرده است و بعد از دفاع مقدس هرگاه گزینه نظامی از سوی دشمنان این مرزوبوم، مطرح شده، با وجود انگیزه ها و آرمان های ملت ایران بلافاصله در خصوص موفقیت آمیز بودن این گزینه تردیدهای جدی به وجودآمده است.نیل به اهداف متعالی انقلاب اسلامی و در رأس آنها، شکل گیری تمدن نوین اسلامی، نیازمند شکل گیری جامعه ای در تراز انقلاب اسلامی است که طبعاً در چنین جامعه ای «یاد شهدا» و فرهنگ شهادت طلبی و ایثار چه در الگوسازی تربیت انسانی و چه در الگوسازی رفتاری و سبک زندگی جایگاه ویژه و برجسته ای خواهد داشت.هرچند توجه به نام و یاد شهدا در جامعه ما همواره ارزشمند و موردتوجه بوده است، اما ضرورت های راهبردی، لزوم توجه بیش ازپیش را عیان ساخته است. صرفاً تمسک به ظواهر امر کارساز نیست و کار عمیق و جدی را می طلبد. اکنون وظیفه همه نخبگان و دلسوزان مؤثر در جامعه آن است که نقش خود را در این چارچوب شناخته و تلاش کنند در جامعه ما «جای خالی ایثار» مشاهده شود.

 منبع:دروازه ورود به بهشت

نويسنده: admin | تاريخ : دو شنبه 25 / 12 / 1393 بازديد : 136
نظرات پست

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی

مطالب مرتبط